tirsdag 14. april 2009

Rundtur i fjellet

I dag har jeg hatt en knallfin fjelltur som jeg skal gå ved flere anledninger. Uten tvil! Jeg kjørte til skytebanen på Skotten og parkerte der...

Jeg gikk et lite stykke oppover veien mot Skottenvatnet før jeg tok av til høyre og gikk gjennom skogen opp til Hestøyra mellom Stemshesten og Sjurvarden (667 moh). Prøvde å ta bilde av to ørner som sirklet over meg, men hadde med et lite tullekamera...

Jeg gikk først til høyre opp på Stemshesten og fikk en formidabel utsikt til alle kanter. På bildet over ser dere Farstadsanden og Nordneset. Jeg tok også bilde av Atlanterhavsveien, men bildet ble litt uklart, så jeg tok det ikke med.

Så gikk jeg ned igjen i dalen og opp på Sjurvarden. På bildet over ser dere varden på Sjurvarden med Melen i bakgrunnen. Tåka sirklet lett rundt Melen.

Mellom Sjurvarden og Melen ligger Olavsbu (548 moh), ei steinhytte som er åpen for alle og enhver. Inne i hytta ligger en bok man kan skrive seg inn i.

Ikke så langt unna Olavsbu, går også veien ned til Skottenvatnet, samme veien jeg gikk ned fra Melen. Der var det to stk. med paraglider som hoppet utfor. Bildet over tok jeg fra Stemshesten utover mot hvor hav møter himmel. Hele rundturen tok ca. 3,5 time. Herlig!

S10ne sa...

Ser fantastisk ut! Skal ta den turen der i år jeg også - det skal være sikkert og visst!

inger lises hjem sa...

Kjempetur, men er ikke Stemshesten og Sjurvarden samme fjell/sted?

Elisabeth sa...

De er i samme fjellkjede, Inger Lise, men hvis du sjekker innlegget mitt fra turen på Melen (11/4), så ser du et bilde av meg og Timmi der. Bak oss ser du to topper. Den høyeste er Sjurvarden, den laveste som er nærmest havet er Stemshesten. Det er bok på Sjurvarden, men ikke på Stemshesten.

inger lises hjem sa...

ååååå ja slik å forstå, synes bare at i leste at det var samme sted når i leste i fjellboken.
Men du har i alle fall vært på en kjempeflott rundtur. Melen er et at de fineste fjellene synes jeg, og så går det fort derifra til sjurvarden( selv om det ser langt ut). Skal dit i løpet av året, uten tvil....

Eli Kristin Magnussen sa...

Kjempeflott natur du har vandret rundt i Elisabeth, bildene er likeså ;) Mange supre turer i nærområdet ditt, det er nå helt sikkert!

Ha en herlig kveld!
Klems fra meg

-Mitt lille rede- sa...

Åååå, kjempefine bilder Elisabeth! Det var litt av en rundtur ja! Tenk å være så sprek da! ;-) Skottenvatnet syns jeg ser sånn passe ut for meg ;-) Ta meg en tur dit når jeg kommer hjem.

Klemz snuspa :-))))

Elisabeth sa...

Inger Lise: I nærmiljøet er denne fjellkjeden absolutt den beste å gå i. Stemshesten, Sjurvarden og Melen. Helt fantastisk i fint vær.
Men Raudtua syns jeg også er flott. Fint terreng å gå i... Vi er heldige som er omgitt av så vakker natur rett utenfor døra